Til Falmouth kom Signe Kristoffer, Kai og Haakon med ulike tog fra Heatrow. Toget siste strekket fra Truro var smalsporet skrangletog uten billettkontroll; rene Tertitten!.De tre eldre nyankomne booket inn på Royal Dutchy Hotel ( very posh!) for å skaffe oss litt "luksuskapitqal" før mer kummerlige forhold i Anne Mari. Tapas på byen med gammelt og nytt mannskap!.
En ekstra dag i Falmouth var nødvendig for å innstallere nytt varmeapparat og skaffe nye forsyninger. Falmouth har mye å by på som mondèn ferieby, med et flott maritimt museum , borger, butikker m.m. og med nydelig vær falt ikke ventetiden lang.
Sørlandets store sønn (eget utsagn!) Kristoffer hadde med klippfisk til kveldens festmiddag ombord som Ingvald også fikk med seg; Knut hadde forlatt oss (1 av de fire i " Firerbanden").
Så dagen etter kl 1058 kom vi avgårde i nydelig vær, motring vestover rundt Lands End men så økende vind fra sør og platt lens nordover.Vind opp mot liten kuling. Tor styrte gjennom natten. Etter 32 timer var i i Howth utenfor Dublin. 444 km (240 sjømil) tilbakelagt!! Et høydepunkt var flere besøk av delfiner som lekte seg rundt baugen ! Fantanstisk morsomt; kameraene gikk ;- dette var noe annet enn å se Flipper på svart- hvitt TV eller marinaoppvisninger! Lang, fin, men slitsom seilas!
I Howth var det regenerering, dusj og mentale forberedelser til Dublintur dagen etter. Toget fra Howth brakte oss fint fram og tilbake til sentrum. Vi fikk med oss "latinterkvarteret" (Temple Bar) , viking,- og middelalderkvarter og ikke minst fikk alle gutta med seg turistmaskinen på Guinness- bryggeriet. Interessant og inkludert i billetten en pint Guinness i 9 etasje med panoramautsikt ( det var ganske tåkete). Guinness-ølet falt ikke helt i smak; Odd og Kristoffer satte igjen halvfulle glass !!
Flanering resten av dagen, middag på en eksklusiv fiskerestaurant i Howth med flott havutsikt. 1. klasses sjømat !!
Hilsen Haakon
Howth - Isle of Man
Reveljen gikk kl 0600 onsdag 25.Svenning tok Anne Mari gjennom stakeleden i havna og ut til en grå morgen med motvind og duskregn. Men, som så mang en gang" ei morrasur kjerring gir en frydefull dag". Vinden rommet, motor av, storseil og genoa i bidevinds bris til liten kuling. Det været seg opp, sola kom og med ett rev i storen stod vi helt opp til vikingenes gamle Isle of Man etter 65 mn nydelig kryss og gjorde strandhugg i Port St Mary. Store tidvannsforskjeller medførte fortøying i dertil utlagt bøye (moor at your own risk). Klassisk rett av blomkål og bacon gjorde susen etter strabasene.
Neste morgen la vi oss inntil moloen. Største faremoment hittil må være den 6m lage leideren opp til molotoppen. Turguidene Haakon og Kai sørget for leiebil og utmerket rundtur til øyas 5 ytterligere byer, nemlig Castletown, Douglas, Ramsey, Peel og Port Erin. På Isle of Man har vikingene satt sine spor og det merkes at det å være norsk skaper interesse. Vi besøkte ett av Europas best bevarte slott bygd i Castletown på 1200-tallet og vi lærte at Isle of Man har en tuesnårig forfatning og ikke hører under UK, men er selvstending. Videre gikk turen til lunsj i Douglas (hovedstaden) med "qweenies" til de sjømatelskende matrosene.
Qweenies er små, lokale kamskjell. Nydelig. Vi besøkte verdens største vannhjul, The Great Laxey Weel, brukt til å pumpe vann ut av sink- og kobbergruvene i området. Spennende for oss teknologiinteresserte. I Peel lå nok en imponerende vikingborg hvor blant annet Magnus Barfot holdt til som konge over Man. En "scenic route" tok oss tilbake til båten i Port St Mary via Port Erin. En vellykkket dag på gamle vikingtufter. ( Vi må ikke glemme den vakre og charmerende unge damen på bilutleiekontoret !!)
Hilsen Kristoffer
Port St. Mary, Isle of Man - Belfast
Fredag 27 gled vi fra vår utmerkede bøye " mooring at own risk" sharp kl.06:00. Alt for tidlig spør du meg, etter en sen horisontal natten før. Haakon fikk jo fantastisk hjelp av en vakker møyfrid da vi leide buss for rundtur på øya dagen før. Godt for sjelen spør du meg. Pen vind fra nord, noen varme solstråler samt svart kaffe med "låve-oppsop" (frokost) hjalp godt.
Fasinerende strømbelte på innsiden av Calf of Man før kursen til Nord Irland ble satt. Full seil-doning i skarp kryss med 6,5 knop gjorde skippern og alle glade. Fikk rorvakt etter Kristoffer som ikke ville gi fra seg roret og nøt kryssen mot Belfast. Tenkte litt tilbake på lens fra Falmouth hvor jeg klarte en flott ufrivillig jibb i kuling. Skåret ikke poeng hos skippern, men hadde heldigvis litt å gå på som slangereperatør.
Svenning fikk som nevnt byttet varmeapperat i Falmouth og ved påfylling av vann, ble vannlekkasje
under kartbordet oppdaget. Kunststykket var å ligge under kartbordet, vri deler av kroppen 90 gr. gjennom en liten luke til venstre for så bøye videre 90 gr. ned mot dørken for å skifte slange. Det gikk og varmen nytes i det gode kalde sommervær.
Runding av byen Bangor (2 røde og 1 grønn lysbøye) med kurs for fasinerende led inn til Belfast med 14 Beacon hvorav Beacon 6 ga klar melding om å bruke kanal 12 på VHF. Her slo Skipper og Signe til med god kommunikasjon. Klar melding:" seil ned i leden. Kun motor". Vi ankom Kl.16:35 ny spennede havn ved Titanic Quarter helt inne ved sentrum av Belfast.
Litt vemodig at uken er slutt med herlige Ann Mari som lojalt har fulgt oss dit vi ønsker, Nye hyggelige spennede venner har bidratt på en flott måte med masse latter. Takker spesielt til NIVA, og ikke minst til Odd og Kristoffers bysse- kunnskap med rumpestek siste middag som selv Bagatelle
ville misunne.
Hilsen Kai
Felles uttalelse fra deltakere på etappe 8c. Falmouth-Belfast: Herlig båt, kunnskapsrik skipper, trivelig samvær med med positivt innstilte venner - alt i alt en opplevelse for livet !!!
Signe, Odd, Kristoffer,Kai og Haakon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar