tirsdag 27. desember 2011

Juleseilas i sterk kuling

Puerto Williams ble stengt lille julaften pga mye vind, men vi kom av gårde julaften morgen og fikk efterhvert kuling og gikk inn et trangt løp til Caleta Sta Rosa hvor vi ankret utenfor en gammel gård, den første på øen Navarino.  Dette var øst for den fine indre leden vi gikk med Fønix-gjengen og med utsikt over til Ushuaia som vi forøvrig hørte ble stengt for all trafikk for mindre båter. Det blåste opptil 42 knop til ankers, men ingen sjø.  Utrolig nok kunne vi spise julemiddagen i cockpiten og jultomten overøste oss med presanger.  Vi hadde ankeralarm og halvtimes sjekk på natten.

1. juledag tok vi indre led enda lenger østfra enn med gjengen og den var utrolig nydelig og ganske trang. Da det blåste sterk kuling igjen dro vi efter tre timer inn til Caleta Letier på neste ø Isla Hoste. Trangt og idyllisk. 2. juledag samme sterke vestavind og vi motorkrysset til Caleta Olla hvor de unge hyggelige polakkene som vi har møtt et utall ganger, tok fortøyningen for oss og det ble mange drinker på dem (og oss).  Den ene hadde tatt Nordvestpassasjen i en 40 fots båt ca 2006.

Idag morges dro vi tidlig i blikk stille og kom til Fiordo Pia hvor vi prøvde oss på østre fjordarm, men gikk på grunn hvor italienske biblen sa vi kunne gå.  Kom av ved egen hjelp med anker + motor + vind da vinden økte på.  Vi gikk tilbake til vestre fjordarm som sist.  Det blåste opp til en forrykende kuling/storm med opptil 55-60 knop i kastene som var delvis fallvinder.  Hele innerste del av fjorden med de tre spektakulære breene var et rykende inferno av vann som ble virvlet opp og små isfjell vi kjørte slalom mellom.  Vi dro tilbake og over på sydsiden av Beagle kanalen igjen hvor en enslig delfin viste oss veien inn til Caleta Voilier på Gordon øen.

Vår italienske bibel er et faantastisk hjelpemiddel til å finne trygge ankringshavner hvor hverken kart eller landskapet sier noe.

Til Svenning:
Siden 23.12 har vi stort sett bare hatt sterk kuling og få seilere å se.  Vi har igjen fått ødelagt topp- spilen og akterliket rundt spilen er revnet på begge sider ca 50 cm.  Og så har flaggstangen med flagget brukket ved beslaget og forsvunnet i den sterke vinden, så det gamle KNS flagget er kommet frem igjen og henger fra påhengerkranen.  Kan du ta med 135 cm spile eller sende med skiene?  Kanskje litt ekstra seilduk å lappe stor'en med.  Tar en dukkert i morgen for å sjekke bunnen.