torsdag 5. april 2012

Rio de Janeiro

Takket være at Guttorm Guttormsen, eier av en 44 fots Swan som også ligger i Langviksbukta, tok kontakt, ble vi invitert til å besøke ham og Cathy som var på besøk hos Roberto Pellicano, fast skipper  på Erling Lorentzens seilbåt Saga.Vi kunne derfor etter en dagsseilas fra Ihlabela legge til på Pellis brygge utenfor hans sommerhus på en øy utenfor Angra dos Reis. Her gikk Christian og Terje  i land neste dag for å returnere til Oslo og påskeferie. Isteden møstret Guttorm og Cathy på for et døgn og takket være dem bestemte vi oss for å seile 30 nm. tilbake for å besøke landsbyen Paraty. Det var vi alle glade for, ikke minst arkitekten ombord.

Paraty var en viktig by for utskiping av gull på 1700-tallet og er idag et Unesco World Heritage site, og fremstår i høyeste grad idag som et museum med sin menneskelige målestokk, smale gater, hvite, pussede murfasader i 1-2 etasjer og fine, fargerike detaljer i form av vinduer og dører. Gatene er belagt med kampestein og tidevannet vasker ut gatene ved høyvann .Byen er absolutt verdt et besøk.
Neste dag returnerte vi til Pellis sommerhus, der Guttorm og Cathy flyttet over med Pelli til hans cabincruiser.

Turen gikk så videre sammen med dem i hver vår båt til Ihla Grande, først en bukt for bading og en liten tur på land. Samme ettermiddag seilte vi videre til neste bukt der vi ankret opp for natten.
Med kjentfolk som reisefølge fikk vi også her med oss en tur på land. Vi krysset øya til fots til en av Ihla Grandes lengste strender; Lopes Mendes. Sanden på stranden hadde konsistens som potetmel, var helt ren og egner seg perfekt for surfing.....Her traff vi en gjeng med nordmenn som var på Ihla Grande for å ta ex.-fac og ex.phi l!!!!! Vi forsto ikke helt hva en fantastisk strand hadde med lesing til til de eksamene å gjøre..................men nå er det jo veldig lenge siden vi var studenter...............
Det ble nok en hyggelig kveld med felles middag med Guttorm, Cathy og Pelli. Vi var imidlertid fast bestemt på  å heve anker for Rio tidlig neste morgen kl.06:00 og kom oss derfor vel ombord i Anne Mari i god tid før midnatt.

Turen til Rio gikk helt etter planen. De ca 60 nm ble tilbakelagt basert på en kombinasjon av motor og seiling i strålende, varmt sommervær. Etter å ha seilt gjennom et øyrike som kan by på strand etter strand, den ene flottere enn den andre kom Rio til syne med sine høyhus (bygging i strandsonen har fått en ny dimensjon, og Bjørvika med sin Barcode er ingenting i forhold til høyhus i Brasil), sine favelaer (slumstrøk), og ikke minst strendene Ipanema og Copacabana. Når så også Jesus statuen og Sugar Loaf fjellet dukket opp, var vi ikke i tvil om at vi var kommet vel frem til Rio. Som skipper Svenning sa og vi ankom  til og med fra syd!

Vi fant enkelt frem til yacht klubben i Rio på innsiden av Sugar Loaf mountain.Takket vær Roberto Pellicano, som hadde meldt vår ankomst var vi velkomne til å benytte en av  klubbens bøyer, i tillegg til yachtklubbens flotte fasiliteter.

Etappe 6b var ved veis ende _ lettet over at de ca. 1200nm. var tilbakelagt uten uhell, men også av vemod over at en veldig hyggelig etappe var over og at Niels og undertegnede skal mønstre av på lørdag. Det er ikke hver dag vi får oppleve Brasils øyrike med alle sine strender og å ankomme Rio de Janeiro sjøveien i strålende sommervær!!!!!