onsdag 10. august 2011

Avslutning på første etappe.

Efter en i starten forrykende slør fra Cascais til Funchal tok Mikkel første fly hjem mens  Anne-Kirsti W og Lars K var gode turister og ble progammessig avløst av Elisabeth M og Paal L. Bente og jeg fikk hele fem dager på Madeira som vi likte godt på alle måter. Vakker, variert og dramatisk natur og mer farverik og laid-back stil på de lokale sammenlignet med f eks Kanariøene.

Avgang mandag kveld 1. august og vi fikk en nydelig NV-slør over til Santa Cruz på under 40 timer.  Vi fikk to døgn på Tenerife  med besøk til gammelhovedstaden Laguna og en dag i leiebil til Garachico og opp til foten av Teide (3.718 moh) hvor vi dessverre kom for sent til gondolheisen.

Fredag fikk vi en skarp slør over til Las Palmas og efter en hyggelig middag på Real Club Nautico og avgangstruende lunch lørdag fløy Elisabeth  og Paal hjem og ble avløst av Tuppi, Bente S, Svenning og Thorvald B.  Det ble gjennomgang av båten, mekking og turisme om hverandre og flere livlige måltider sammen.  Allida B kom på mandag og da fløy også Bente K og Tore hjem efter to dager på hotel.

Stor takk til min Bente som stilte opp seks av syv uker og har gjort en kjempejobb for trivselen med lekkerheter fra byssa under de vanskeligste forhold og for tøffe alene-rorvakter helt på høyde med guttas, også på natten i sterk vind og stor sjø.  Eivind S stilte opp de første tre ukene og var et solid og hjelpsomt mannskap.

Ellers, alltid spesielt hyggelig med neste generasjon om bord!

Vi var hele 18 personer i alt på den første etappen og de som ikke var drevne seilere på forhånd, lærte seg snart å erverve seg ANNE MARIs særegenheter, inkludert litt mekking.  Det har vært flott innsatsvilje fra alle og svært god stemning ombord.  Alle har sluppet mye til og mange har uttrykt glede ved å ha lært mye! 

ANNE MARI blir berømmet for hvor lett hun er  å håndtere under alle forhold. Det bør likevel innskjerpes for alle, og særlig nye om bord at de elektriske vinsjene (og manuelle for den sak skyld) er ødeleggende kraftige.  Det kreves stor påpasselighet med rullegenoa, skjøter, fall og reveliner som lett setter seg fast i vinsjer, luker, kryssholt og lignende. Man merker ikke (mot)kreftene når man bare trykker på en knapp!  konsekvenser: Wiren til rullegenoa dras ut av snellen og genoan blåser ut = krise hvis kuling på havet.  Storseilskjøte setter seg fast i vinsjen hvor materen blir bendt og skjøtet delvis slitt i stykker.    Genoaskjøtet setter seg i forluken eller verre: i dens håndtak, og glasset/plasten brekker.  Reveline setter seg i kryssholt på bommen  og det brekker.  Går noe tungt eller tregt må man stoppe og sjekke at alt er overhalt! 

Litt tall til slutt:
Utseilt distanse fra Oslo til Las Palmas var ca. 3.000 nm.  179 motortimer (inkl. motorseiling og 2 kanaler).  26 havner i 11 land.  16 nattseilaser. Første fire uker var det variabel vindretning og styrke og vi måtte holde litt tempo for å nå alle fly inn og ut.  Siste 3 ukene fra La Coruna har vi hatt bare slør og de to siste ukene fra Portugal kunne vi gjort på en.

Stafettpinne er overlatt til skipper Svenning med etd 2. etappe onsdag 10. august med første stopp Kappverdeøene.

En riktig god tur ønsker jeg alle fem ombord!
Tore, co-skipper

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar